.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در مجلس یک نماینده متخصص حمل ونقل هم نداریم

بهبهانی، وزیر راه و ترابری: وقتی می‌گفتم در رشته حمل و نقل تحصیل کرده‌ام، اقوامم تصور می‌کردند می‌خواهم راننده کامیون بشوم.

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل عمومی و خدمات شهری امسال با حضور پررنگ دست‌اندرکاران و شرکت‌های بخش حمل ونقل برون شهری در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد که در سالهای گذشته از این نمایشگاه چندان استقبال نمی‌کردند اما امسال تمامی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه‌وترابری در آن حضور فعال داشتند. در این میان وزیر راه‌وترابری نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با گله‌مندی از نبود توجه در طی سی سال گذشته به بخش حمل ونقل هم با ذکر خاطره‌ای از خانواده و اقوامش سعی کرد بی‌توجهی‌ها به این بخش را به شکل ملموسی به مسئولان امر بیان کند که خواندن این خاطره خالی از لطف نیست.

بهبهانی می‌گفت: «32 سال پیش، پس از این که در رشته حمل‌و‌نقل در سطح فوق لیسانس و دکترا فارغ‌التحصیل شده و به ایران بازگشتم، اقوام می‌گفتند: چه رشته‌ای خوانده‌ای؟ وقتی می‌گفتم در رشته حمل و نقل تحصیل کرده‌ام، برایشان عجیب بود و تصور می‌کردند می‌خواهم راننده کامیون بشوم. حتی پیش خودشان فکر می‌کردند خب برای این رشته که تحصیلات خارجه لازم نیست و در داخل ایران نیز این همه راننده کامیون داریم، پس چرا رفته‌ام حمل ونقل خوانده ام». وزیر راه‌وترابری که ذکر این خاطره‌ها را دلیلی برای عدم توجه سی‌ساله دولت به بخش حمل و نقل خواند، گفت: من اولین کسی هستم که رشته فوق لیسانس و دکترا را در ایران جا انداختم وگرنه حمل و نقل در ایران اصلاً جا نیفتاده بود». اما نکته جالب توجه صحبت‌های حمید بهبهانی تشریح طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بود که به شکل خاصی از آن دفاع کرد.

هدفمندکردن یارانه‌ها نباید با حذف یارانه اشتباه گرفته شود

وزیر راه‌وترابری در هفتیمن نمایشگاه حمل ونقل با تأکید بر اینکه هدفمند کردن با حذف یارانه‌ها فرق دارد عنوان کرد: هدفمند کردن به معنای فشار روی مردم نیست بلکه راهبرد دادن است. دولت سالانه 100 هزار میلیارد تومان به مردم یارانه می‌پردازد. سهم هر ایرانی سالانه یک میلیون و 400 هزار تومان و ماهانه 120 هزار تومان یارانه است اما هیچ‌کس دریافت این پول را حس نمی‌کند چراکه به‌عنوان مثال 60 درصد مردم از یارانه‌ بنزین استفاده نمی‌کنند و حدود 40 درصد حداکثر استفاده را از این یارانه دارند در صورتی که همه مردم باید از این یارانه استفاده کنند.

وزیر راه و ترابری معتقد است: کسانی که از نان فانتزی در سفره خود استفاده می‌کنند هیچ یارانه‌ای ندارند و کسانی که نان معمولی استفاده می‌کنند از یارانه بهره‌می‌برند. از طرف دیگر یک خانواده چهار نفری روزانه بیش از دو نان سنگک نیاز ندارد در حالی که وقتی به نانوایی‌ها مراجعه می‌کنیم، مردم کمتر از 5 یا 6 نان سنگک و کمتر از 20 ـ 30 نان لواش نمی‌گیرند که این میزان بیش از نیاز آنها بوده و باعث هدررفت می‌شود و نهایتاً به دست نمکی و پلاستیکی می‌رود. در حالی که هدفمند شدن یارانه‌ها باعث افزایش کیفیت محصول و بهینه شدن مصرف خواهد شد.

به گفته بهبهانی قرار بود طبق این لایحه به خانواده‌های ضعیف و دهک‌های پایین جامعه ماهانه نفری 80 هزار تومان، به خانواده‌های شهرنشین نفری 50 هزار تومان پرداخت شود و بقیه صرف توسعه حمل و نقل شود اما در مجلس شورای اسلامی دهک‌های درآمدی حذف شد و این یارانه توسط دولت به همه اقشار اختصاص می‌یابد.

وی با تأکید بر حرف‌های رئیس‌جمهور در اجرای این طرح گفت: باید بحث هدفمندکردن یارانه‌ها را اجرا کنیم البته این امر باید از 25 سال پیش آغاز می‌شد.



نباید منتظر دولت ماند، خودمان بنادر را توسعه دهیم

بهبهانی با اشاره به اینکه درمباحث اقتصادی چنانچه در هر بخش یک واحد توسعه می‌دهیم باید به حمل‌ونقل دو واحد تخصیص داده شود چرا که در اوائل انقلاب و همچنین زمان جنگ نتوانسته‌ایم در این بخش فعالیت مناسبی انجام دهیم. تصریح کرد: در اوائل انقلاب کالاهای وارداتی از بندرعباس به تهران می‌آمدند و از تهران برای سایر شهرها ارسال می‌شد که در آن زمان آیت‌الله صدوقی امام جمعه یزد رسماً خواستار ارسال سهمیه یزد به صورت مستقیم از بندرعباس به یزد شد.

بهبهانی تصریح کرد: امروز روش مدل‌سازی برای کاهش هزینه‌ها اعمال می‌شود و با توجه به این که ایران نقطه عطف شرق و غرب و شمال- جنوب است، باید کالاها برای رسیدن به اروپا و کشورهای شرقی از ایران عبور کنند.

وی ادامه داد: عبور از ایران به حدی قابل توجه است که یک کالا در صورت عبور از ایران و از مسیر بندرعباس به کشورهای شمال ایران تنها 25 روز زمان می‌برد این در حالی است که عبور این کالا از مسیر دریایی بدون عبور از ایران 45 روز زمان خواهد برد. بارها به طاهری رئیس سازمان بنادر و دریانوردی سابق گفتم که نباید منتظر دولت ماند و باید دست به دست هم بدهیم و خودمان بنادر را توسعه دهیم. ما هم آب و هم خاک و هم فضای سبز کافی را داریم و بندر شهید رجایی بندر نمونه ایران است. ما می‌توانیم با ایجاد شرایط مناسب واردات از دبی را به بندرعباس انتقال دهیم.

در مجلس نماینده متخصص حمل ونقل نداریم

وزیر راه و ترابری ادامه داد: به این جهت ما باید با ایجاد شرایط مختلف و همچنین اعمال تخفیف بر روی واردات کالا به کشور، جبران این تخفیف را در ری اکسپورت کالا از بنادر کشور جبران کنیم.

بهبهانی با بیان این که در حمل‌ونقل حرف اول را می‌زنیم، گفت: کشورهای اطراف ایران از جمله کویت و امارات حتی راه‌آهن ندارند در حالی که ایران در تمام بخش‌های حمل‌و نقل حرف اول را می‌زند.

بهبهانی حمل و نقل را قلب اقتصاد دانست وگفت: حتی اگر رگ‌ها به اندازه شیلنگ نیز باشد، اگر قلب کار نکند رگ‌ها نیز به درد نمی‌خورند. وی با بیان این که افرادی که در حمل و نقل فعالیت دارند 2 میلیون نفر هستند، گفت: با وجود این حجم فعالیت‌ها در بخش حمل و نقل اما در مجلس نماینده متخصص حمل‌ونقل نداریم که توقع بهبود وضعیت حمل و نقل را داشته باشیم.

سمیه فتحی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.072 seconds.